JÄRVELTÄ JÄRVELLE ⚓️ FROM ONE LAKE TO ANOTHER

Kovin kauaa ei ehditty Semonzossa olla, kun jo taas alkoi reissujalka vipattaa ja suunnattiin kohti uusia maisemia. Tarkoitus oli mennä Ranskan kautta Sveitsiin ja siinä matkalla pysähtyä, jos tulee eteen joku mielenkiintoinen paikka. Päästiin lähtemään matkaan viime tiistaina sen verran myöhään, että ensimmäiseksi pysähdyspaikaksi valikoitui Como-järvi ja itse Comon kaupunki. Como-järvi on Italian kolmanneksi suurin järvi ja Comon kaupunki sijaitsee järven vasemman haaran eteläisimmässä kärjessä. Me parkkerattiin auto järven rannalla sijaitsevalle parkkipaikalle, jossa myös vietettiin yö.

Me ei olla näillä meidän reissuilla pahemmin otettu stressiä mistään nähtävyyksien katselusta, istuskellaan vaan syömässä tai drinkillä ja katsellaan ihmisiä. Niin tehtiin Comossakin, jossa varattiin pöytä ravintolasta, missä ruotsalainen oli käynyt joskus aikaisemmin. Maisemat oli kauniita ja ruoka hyvää. Aamiainen syötiin järven rannalla ja sitten olikin aika jatkaa taas matkaa.

We didin’t spend so many days in Semonzo before we felt that it’s time to move on. Our plan was drive to Switzerland via France and stop on our way everytime we feel like it. We started our trip last tuesday, but so late that our first stop was Lake Como and self city of Como. Lake Como is Italian’s third biggest lake and town Como is in the southest end of the left arm. We found a parking place next to the lake and we stayed there over night.

All the trips we have taken so far we haven’t had any stress by looking the sights. It’s much more fun just have dinner or drinks in the city and look at people who are passing by. So that we did in Como too. We booked a table from the restaurant where pilot had visited once before. We ate dinner there and breakfast we had at the bench by the lake. After the breakfast it was time to move on.

Comolta lähdettiin ajamaan Alppien yli kohti Ranskaa ja siellä sijaitsevaa Annecyn kaupunkia. Ylitettiin Alpit Petit Saint Bernardin kohdalta, joka oli 2188 metrin korkeudessa. Huikaisevat näkymät ja löytyipä sieltä vielä luntakin näin heinäkuussa. Kun ajettiin Italian puolella ylöspäin teiden varsilla oli kaiteet, mutta Ranskan puolella alaspäin tultaessa ei sitten minkäänlaisia. Voi sanoa, että todellakin istuin pelkääjän puolella, kun ajettiin alas ja tuijottelin siitä vierestä aukeavaa maisemaa. Jonkun verran oli pudotusta alaspäin! Tulipa ainakin tehtyä päivän vatsalihastreeni, kun jännitin niitä  koko matkan alas 😅

From Como we started to drive over Alps and towards France and Annecy. We cross Alps in Petit Saint Bernard which is 2188 m above sea level. Spectacular views and there was still snow in some places. When we drove up in Italy’s side there was railings beside the roads, but non in France side when we drove down. Interesting to sit in the car and watch down to valley when pilot was driving. I can tell that I flex my stomach muscles all the way down 😅

Kun selvittiin alas vuorilta, kello oli jo sen verran paljon ettei ehditty ajaa Annecyyn vaan pysähdyttiin yöksi ja jatkettiin loppumatka aamulla. Annecy on noin 50 000 asukkaan kaupunki ja se sijaitsee samannimisen järven rannalla, Alppien pohjoisreunalla. Me yövytään järven eteläkärjessä sijaitsevalla leirintäalueella, joka on liitovarjoilijoiden suosiossa, koska laskeutumispaikka on melkein vieressä. Yhtenä päivänä tehtiin bussiretki kaupunkiin, jonne on leirintäalueelta matkaa suunnilleen 17 kilometriä.

Annecy on valittu monta kertaa Ranskan kauneimmaksi kaupungiksi ja kyllähän se kaunis pieni kaupunki on. Me kuljeskeltiin siellä ympäriinsä ja tapamme mukaan istuttiin välillä syömään. Täällä on muuten myös erinomaisen hyvät ja leveät pyörätiet, joka on mukavaa vaihtelua Italiassa pyöräilylle,  ja koko järven pääsee kiertämään niitä pitkin. Matkaa kertyy 40 kilometriä, mutta me ei olla vielä oltu niin reippaita, että olisi jaksettu fillaroida koko matka 😁

We we got ourselves down from the mountains it was so late that we stopped overnight and continued the rest of the way to Annecy in the morning. Annecy is small city, it has about 50 000 citizens, and it’s located at North edge of the Alps, by the lake Annecy. We are staying at the camping which is on the Southest end of the lake. It’s very popular among the paragliders because the landing place is very near. On our first day here we made a bus trip to the City of Annecy, which is about 17 kilometers from here.

Annecy has been chosen many times as a most beautiful city in France and it really is nice place. We just walked around the city and stopped to eat and drink once in a while. Here are, by the way, excellent cycleways all the way around the lake. Nice change to the dangerous bike rides in Italy. Distance is about 40 kilometers, but we haven’t been that brisk yet 😁

Täällä olisi tarkoitus olla vielä muutama päivä ja jatkaa sitten matkaa kohti Sveitsiä. Tämä on siitä erinomainen paikka, että tarjolla on virikkeitä molemmille, ruotsalainen saa lentää ja minä pyöräillä tai polskia järvessä.

Täällä olen myös tehnyt matkani toiset kenkäostokset. Kun Italiasta kerran  ostin kumisaappaat, niin täytyyhän sitä nyt Ranskastakin kengät ostaa. Joten ostin siis uimakengät, tai millä nimellä nuo nyt ikinä kulkevatkaan. Oli muuten paras tuhlaamani 10€ pitkään aikaan 😂

Our plan is to stay here few more days and then move on to Switzerland. This great place because there is something to do for both of us; pilot can fly and I can cycle or just hang by the lake.

In here I have also buy another shoes of my trip. When I bought rubber boots in Italy so of course I had to buy shoes from France as well. So I bought swimming shoes, or what ever you call those. That was best 10€ that I have spend in a long time 😂

7 Comments

• Sarkka

Luoja miten kaunis sä olet! Tuo hymy tekee kyllä sulle niin hyvää! Ja Håkan!
    Nauttikaa reissaamisesta ja vapaudesta, tiedän että olette molemmat sen ansainneet. Halauksia ❤️

Ja ai niin, mä kyllä olisin ehkä toivonut Ranskan kenkäostoksista muutakin kuin uimakengät! Ranskalaiset korot kenties?
    Ja jos sattuu eteen sadepäiviä, kannattaa hypätä YLE Areenan maailmaan. Hakukenttään vain Markus vastaan maailma. Luvassa on 6 reissujaksoa ympäri maailman. Vahva suositus meiltä molemmilta! Myös Tukholma edustettuna!

• Katri

Ihania kuvia jälleen kerran! 😁
    Täällä ollaan taas takaisin töissä ja ihaillaan aurinkoisia merimaisemia – ikkunan läpi.. 🤨
    Halauksia!! Voikaa hyvin! 🤗💜

• Susanna

Onneksi on työsuhde-etuna nuo vaihtuvat merimaisemat 😍 Pian se vapaaviikko taas tulee.
      Paljon halauksia takaisin 😘

• Äitee

Maisemat on kyllä huikean kauniit.Parasta kuitenkin ihanan onnellinen hymy ja olemus. Kyllä on elämä parasta kun on turvallinen kumppani rinnalla ja maailma avoin. 😊. Onnellista ja turvallista matkaa🤗💓